 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 OM SMERTE. 
. Alt er lidelse (Dukkha).
2. Lidelsen skyldes livsbegær (Tanha). Begrebet »begær« spænder over alt fra ukontrolleret lyst til tragten efter at hjælpe menneskeheden. Livet er ét, så individuelt begær, der øger adskillelsen, begærsubjektets seperathed, fører til lidelse, da det virker imod Loven. Selvet er impermanent, så begær efter det fører til skuffelse, desillusion og andre former for lidelse. Humphreys siger, at det ikke er begæret i sig selv, men det seperative begær, begæret mod selvet, der fører til lidelse. Her mener jeg, der igen er tale om en simplificering. Jeg tror, der menes, at enhver form for begær også begær efter oplysning fører til lidelse. Fordringsløs, harmonisk væren er idealet - kun derved kan man undgå at videreføre lidelse til kommende generationer - genfødsel. Begærets udslukken ledsages af medfølelse for alt levende.
3. Lidelsen ophører, når livsbegæret ophører.
4. Vejen til livsbegærets ophør, som er den Ædle Ottefoldige Vej:
1. Ret anskuelse (Samma Ditthi): Man skal forstå Dhamma; Tilværelsens Tre Tegn; de Fire Ophøjede Sandheder; selvets natur; læren om Karma.
2. Ret sindstilstand (Samma Sankappa): Man bør tænke og handle med medfølelse og altruisme.
3. Ret tale (Samma Vacha): Man skal tale sandt, høfligt osv.
4. Ret handlemåde (Samma Kammanta): Buddhismen angiver både hvad man bør (den Ædle Ottefoldige Vej), og hvad man ikke må. Iflg. de Fem Forskrifter (Pancha Sila, forkortet til Pansil) må man ikke: Slå ihjel, stjæle, lyve, have sexuelt samkvem (et sted siges blot "bedrive hor"), indtage rusmidler. Alt dette gælder ikke blot i handling men også i tanke. Det er altså ikke nok at undertrykke sexualdriften - den skal kontrolleres, sublimeres.
5. Ret levevis (Samma Ajiva): Man bør finde et erhverv/en beskæftigelse, der er foreneligt med disse leveregler.
6. Ret stræben (Samma Vayama): Frelse kræver individuel stræben, ikke blot tro. Ophør med at gøre ondt (Sila); lær at gøre godt (Dana); rens dit eget hjerte (Bhavana) (nutid, fremtid, fortid). Man bør disciplinere og rense sit eget sind (Bhavana). Man skal eliminere ethvert kompleks og enhver mental hæmning, der virker begrænsende, fx vha. moderne psykologi.
7. Ret eftertanke (Samma Sati): Når man har opnået kontrol med moral og krop, fortsættes med at kontrollere og udvikle sindet.
8. Ret selvfordybelse (Samma Samadhi): Opnåelse af sindstilstanden Buddhi (visdom), på tærsklen til men endnu ikke i Nirvana.
|
|
|
 |